10 ok, amiért egy startup elbukik.

Vállalkozást indítani bizonytalanság, startupot indítani még nagyobb, hiszen ott a hazai piac mellett a nemzetközi igényeket is ki kell elégíteni. Tíz startupból 1 vagy 2 lesz sikeres, de mik is azok a tényezők amiket elkerülve mégis mi leszünk a befutók?

Íme a 10 leggyakoribb ok, amiért a startupok elbuknak – Infografika

Egy startup bukása természetesen több ok miatt jön létre, ezért is ha az infografikán lévő százalékokat összeadjuk nem fog kijönni a 100%.

 

10 ok, amiért a start upok elbuknak.png
10 ok, amiért a startupok elbuknak

1. Piaci igény hiánya

Rengeteg startup fejleszt valami baromi jó terméket, a baj csak az vele, hogy senkinek sem kell. Te ne ess ebbe a hibába, tudatosan úgy fejlessz, hogy már egy betöltetlen piaci résre fókuszálsz és az ő problémájukat próbálod megoldani. Ahogy a kimutatásból is látszik erre kell a legjobban odafigyelni, hiszen a startupok közel fele a piaci igény hiánya miatt bukik el.

2. Kifutnak a pénzből

A pénz probléma csaknem 3 startupból 1-et padlóra vág, hiszen gondolj csak bele, ha már tényleg beindult a termékfejlesztés és összeállt hozzá a csapat is, lesznek kevésbé motivált tagok, akiket ha csak egy hónapig sem tudsz kifizetni már elpártol tőled. Váratlan fordulatok lehetnek és lesznek is, de ne csüggedj, próbálj felkészülni rá és ne verd el a pénzed babzsákra meg csocsóra!

3. Nem megfelelő csapat

Húha, ez egy olyan pont ami néha többet ér mint maga az ötlet, állítják a befektetők. Az, hogy mindenki elkötelezett és motivált legyen az ötlettel kapcsolatban elengedhetetlen, hiszen ha ilyen kevés létszámú csapatnál ha már egy valaki nem tudja hozni a 100%-ot, vagy éppenséggel másokat is magával rángat a pesszimizmusával, könnyen visszaveszi a munkatempót és az eredményeket is. Próbálj meg olyan embereket magad köré venni, akik valamiben biztosan okosabbak és jobbak mint te vagy. Az angoltudás elengedhetetlen egy startupnál, a befektetőket sem érdeklitek addig, hiszen nemzetközi szinten is el kell tudni adni magatokat.

4. Lemaradás

Most azt hiszed, hogy ezzel nem kell foglalkozni, hiszen neked van egy szuperjó ötleted és te találtad ki, ezt senki nem veheti el tőled. Na meg az is megfordul a fejedben, hogy te mindig egy lépéssel előrébb fogsz járni, abba azért gondolj bele, hogy egy kitaposott ösvényen mindig gyorsabban lehet haladni, mint egy bozótos és ismeretlen úton. Ne mutasd meg az összes ászodat (ez nem azt jelenti, hogy ne merj beszélni az ötletedről), mindig csak amennyi kell a célod eléréséhez.

5. Árazási / Költség problémák

Folyamatosan változó üzleti körülmények extra költségeket okozhatnak, de amennyire tudsz számolj ezekkel, mert könnyen lehet, hogy a bevételeid nem fogják a költségeid fedezni. Bevételed növekedésével az igényeid is magasabbak lesznek, amire szintén figyelj, ne költekezz túlzottan. Az alacsony árazás sem biztos, hogy szerencsés, hiszen árversenyhez vezethet, amivel később nem csak a versenytársaid dolgát, de a sajátodat is megnehezíted. Próbálj találni inkább valami rést, ahol pénzt tudsz spórolni anélkül, hogy a minőség romlana, így alacsonyabb áron, ugyanannyi profitod lesz. Ugyanezt csinálta a Frei Café is, az ellátási láncukból kiiktattak felesleges nagykereskedőket, és egyből a termelőkkel állapodtak meg, ezzel pedig hatalmas verseny előnyre tettek szert.

6. Nem felhasználóbarát megoldás

Hányszor voltam már vele, hogy letöltöttem egy alkalmazást, és pár perc próbálkozás után töröltem is le idegesen, volt ami fél percet sem bírt ki. A felnövő fizetőképes generáció utál várni, annyira, hogy egy kutatásban kimutatták, hogy a “loading…” képernyő a fiatalok agyában aktivizálja a fájdalomért felelős területet, amit pedig tapasztalatból alátámasztanék. Az Egyszerűség. Az üzleti siker titka. bejegyzésemben már említettem, hogy néhány hasznos funkcióról lekell mondanod, de abba gondolj bele, ha nem érti meg a felhasználó mi a terméked, nem lesz szükség extra funkciókra sem.

7. Üzleti modell nélküli termék

Lehetséges, hogy van egy tök jó megoldásod, csak még azt nem tudod, hogyan fog ez neked pénzt termelni. Ne csüggedj, a Google-nek 7 évébe telt ezt kitalálni. Ettől függetlenül persze, ha nem látod az eredményét, hamar motiválatlanná válhat a csapat, ezért is fontos, hogy legyen egy üzleti terv, és hogy meglásd a dollár jeleket. Mindemellett rendkívül fontos még az, hogy skálázható terméket állíts elő, mert hiába hiszed, hogy te vagy a piacon a nyerő, bármikor beléphetnek a versenybe a nagy halak, akik idővel lenyomnak ha nem terjeszkedsz. Az üzleti modellhez nem árt ha bevonsz “okostőkét”, aki nem  csak a befektetetésével segít, de a kapcsolatrendszereit is felhasználhatod.

8. Rossz Marketing

Ismerned kell a vevőid minden mozdulatát, reakcióját, de legfőképp a problémájukat, ami kényelmetlenséget okoz neki. Ott van például a Tinder, ha azt hinnéd, hogy egy egyszerű ismerkedős applikáció, akkor tévedsz, annál sokkal több. Mindig is problémákat és kényelmetlenséget okozott az, hogy a férfiak nem kaptak egyértelmű választ arra, hogy tetszenek-e a kiszemelt nőnek, na erre a kényelmetlenségre épített a Tinder és reformálta meg az egész randiipart. Ismerd tehát a vevőd problémáját, kényelmetlenségét, és old meg azt. Ez a gondolkodásmód egyébként segíthet akkor is, ha még nincs ötleted milyen startupot kellene indítani.

9. Vevők ignorálása

A kilencedik ok, amiért a startupok elbuknak pedig a makacs és önfejű cégvezetők lelkiismeretét ma is bánthatja, hogy nem hallgattak és nem figyeltek kicsit jobban oda azokra, akikből élnek. Amíg kevés vevőd van, például B2B-ben tevékenykedsz, fontos hogy tartsd a kapcsolatot partnereiddel személyesen is, nagyon sok kellemetlenségtől fog megvédeni, ha ez a tulajdonság benned van. Ha pedig már több vevőd is akad, építsd be olyan eszközöket amik mérik az elégedettséget. A facebook minden telefonálás után kéri hogy csillagozd be mennyire jó a szolgáltatásuk, de ha hirdetést szeretnél feladni, ott is rákérdeznek “Hasznosnak találta a leírást?”.

10. Rossz időzítés

Nem biztos, hogy a piac fel van készülve az újításodra, lehet hogy sokaknak elképzelhetetlen és rögtön elutasítóak lesznek. Gondolj csak bele, ha technológia evolúciójából kimarad a laptop, vajon az okostelefonok ilyen könnyen elfogadottak lennének? Ilyenkor érdemesebb ha vissza veszel kicsit és az aduászt pedig megtartod nehezebb időkre, addig is pedig bevezethetsz egy köztes megoldást.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s